AKADEMIA ŚWIADOMYCH RODZICÓW
DLA KOGO?
Szkolenie przeznaczone jest dla rodziców, którym brak czasem pomysłu na to, jak dotrzeć do własnego dziecka. dla przyszłych rodziców, opiekunów, dziadków. Dla wszystkich tych, którym zależy na dobru dzieci, nastolatków i młodzieży. Dla wszystkich dorosłych zajmujących się dziećmi i stających wobec trudnych zachowań dzieci, którzy czasem nie wiedzą, jak postąpić, by pomóc dziecku i jednocześnie zadbać o bezpieczeństwo otoczenia.
UCZESTNIK PO SZKOLENIU BĘDZIE WIEDZIAŁ:
Jak pomóc dzieciom by radziły sobie z własnymi uczuciami i emocjami.
Jakie są mechanizmy powstawania złości.
Jak zachęcić dziecko do współpracy.
Jak zachęcić dziecko do samodzielności.
Jak pozytywnie dyscyplinować dziecko.
Co oznacza nieodpowiednie zachowanie dzieci.
Czy należy stawiać granice dzieciom.
Jak skupiać się na rozwiązaniach a nie na problemach.
Kroki empatycznej komunikacji
UCZESTNIK PO SZKOLENIU BĘDZIE UMIAŁ:
Rozpoznać złość i zapanować nad nią, jak ją okazywać, aby nie ranić, a jednocześnie zachowując autentyczność.
Wzmacniać poczucie własnej wartości u dzieci.
Jak poradzić sobie z cowieczornym rytuałem obwiniania się.
Jak pozbyć się poczucia winy.
CO W PROGRAMIE?
Złość, która nie krzywdzi.
Złość jest emocją, której wiele osób nie lubi doświadczać, i wielu ludzi ma trudności z konstruktywnym wyrażaniem jej.
Jak ją okazywać, aby nie ranić, a jednocześnie zachowując autentyczność?
Jak okiełznać emocje i zachować spokój w trudnych sytuacjach?
Granice w rodzinie.
Świadomość własnych granic leży u podstaw budowania relacji z innymi ludźmi.
W rodzinie staje się bardzo ważnym aspektem w procesie wychowywania dzieci. Zapraszamy na warsztat, podczas którego porozmawiamy o tym:
czy należy stawiać granice dzieciom?
Na czym polega przywództwo w rodzinie i budowanie autorytetu rodzica?
Czego naprawdę potrzebują dzieci?
jak poradzić sobie z gwałtowną reakcją dziecko na naszą odmowę/zakaz?
Czy rodzice muszą być zawsze zgodni co do stawianych granic?
Gdy rodzeństwo się kłóci.
Porozmawiamy m.in. o tym, dlaczego dzieci kłócą się ze sobą, jak można je wesprzeć w samodzielnym rozwiązywaniu konfliktów i czy sprawiedliwe rozdzielanie dóbr (wszystkim po tyle samo) może zmniejszyć ilość konfliktów?
Zastanowimy się również, które z powszechnie podejmowanych przez rodziców działań mogą wspierać dzieci w budowaniu serdecznej więzi między sobą.
Moje dziecko mnie nie słucha!
Jak mówić, gdy nie chce słuchać.
Jak prosić, gdy ono wciąż odmawia.
Jak się porozumieć, gdy ono wydaje się niezainteresowane tym, z czym do niego się zwracamy.
Dyscyplina, która nie rani, czyli jak sobie radzić w trudnych sytuacjach.
Trudne sytuacje wychowawcze.
Narzędzia, które pomogą nam nie tylko reagować na niepożądane zachowania dzieci, ale dawać im potrzebne w tych chwilach wsparcie.
Jak pomóc dzieciom radzić sobie z emocjami.
Dzieci przeżywają emocje wyjątkowo intensywnie, co może dawać początek bardzo gwałtownym reakcjom.
Co zrobić gdy pojawia się bicie, plucie, kopanie, szczypanie i gryzienie, lub bardzo mocne słowa.
Rodzicielskie wyrzuty sumienia
Co zrobić gdy pojawiają się wyrzuty sumienia:
Niepotrzebnie krzyknęłam, bo tak się zdenerwowałem.
Znowu nie zareagowałam ze spokojem.
Poczucie winy, które podcina skrzydła, zabiera energię i pozbawia nadziei na zmianę.
Jak zostać jeszcze lepszym rodzicem.
I jak tu się dogadać.
Kontakt z drugim człowiekiem i wypracowanie sposobu wychowania. Co zrobić gdy pomysły obu stron ścierają się i zaczynają ze sobą rywalizować.
Kiedy próbujemy porozumieć się z dzieckiem w sprawie domowych obowiązków; wytłumaczyć partnerowi/partnerce, jak chcielibyśmy postępować wobec dzieci; wyjaśnić dziadkom swoje stanowisko względem zasypywania wnuków słodyczami.
Jak się porozumieć i usłyszeć, gdy tak bardzo chcemy być usłyszeń i zrozumiani?
Jak słuchać drugiej strony tak, by usłyszeć dokładnie to, co ona chce przekazać, ni mniej, ni więcej?
Dialog, który pomaga precyzyjnie wyrazić siebie samego i uważnie słuchać drugiej osoby, spojrzeć inaczej na konfliktowe sytuacje i odkryć w nich potencjał do pogłębienia relacji.
Oswoić lęki.
Wyimaginowane potwory, projektowanie różnych strasznych wydarzeń (Co będzie, gdy umrzesz?), stres przed ważnym wydarzeniem – wszystko to może obezwładniać i odbierać radość życia.
Jak pomóc dziecku, które przeżywa lęk, niepokój, obawy?
Jak wspierać i towarzyszyć, stwarzając jednocześnie przestrzeń do oswojenia lęku?
W trakcie warsztatów przyjrzymy się uważnie dziecięcym lękom, przećwiczymy strategie wspierania dzieci w tych trudnych chwilach tak, by uszanować to, co przeżywają, a jednocześnie pomóc im lęk przezwyciężyć i żyć pełną piersią.
Sprawdzimy też, jak my, dorośli, możemy zadbać o siebie i swoje siły do towarzyszenia dzieciom z szacunkiem i uważnością.
Jak wzmacniać poczucie własnej wartości u dzieci?
O poczuciu własnej wartości sporo się pisze i mówi, podkreślając jej znaczenie w rozwoju dzieci i młodzieży. Pojawiają się różne pomysły, co może je wspierać, a co hamuje jego rozwój; z racji pewnego zamieszania wokół pojęcia poczucia własnej wartości czasem te pomysły okazują się być zupełnie nietrafione, czasem nawet bardziej poczuciu wartości szkodzą, niż pomagają.
W trakcie spotkania pochylimy się więc nad:
– różnicą między poczuciem własnej wartości a samooceną oraz co z tego wynika,
– konkretnymi działaniami, które my rodzice, możemy podejmować każdego dnia, by dziecięce poczucie wartości wspierać,
– jakie nasze odruchowe reakcje i komunikaty w poczucie wartości dziecka uderzają.